torsdag, april 01, 2010

somliga saker kan vi bestammer over, andra inte.

nar allt kanns hopplost, och den ena motgangen foljer den andra och jag ar redo att ge upp hittar jag dom. Perfekta podcasts fran Sommar i P1. Det kanns som en tillfallighet, men det kanske ar en undermedvetenhet. Att jag, nar jag kanner mig nere soker mig till inspiration.
jag orkar inte forklara laget, for jag har forklarat det allt for manga ganger, for allt for manga manniskor. Istallet delar jag med mig av Lena Endre's visdomsord:

" vi gar ju runt med en massa tankar i huvudet, som vi forsoker fa ihop pa basta satt. Men om vi inte titta ordentligt pa vad det ar vi tanker, och granskar det lite da och da, som en dopingkontroll typ, sa kan vi ju inte riktigt veta att inte tankarna bara har hoppat in dar i huvudet, och lurar oss att tro att vi har hittat pa dom sjalva.
Epictetus var en filosof som levde 55 till 135 efter kristus. Han borjade sitt liv som slav hos kejsar Nero, men fick senare utbildning for att han skulle kunna ge lektioner i filosofi och talekonst for han visade sig vara sa smart och klok. Och han sa bland mycket annat sa har: somliga saker kan vi bestammer over, andra inte. Vi bestammer over vara asikter, var installning, vart begar och var motvlija, med andra ord allt sant som vi gor sjalva. men kroppen bestammer vi inte over. inte vara agodelar heller, vart anseende och var stallning. kort sagt sant som vi inte gor sjalva. det vi bestammer over ar till sin natur fritt, okuvat, obundet. medan det vi inte bestammer over ar svagt, fangslat och hammat. Det ar inte vart. Kom darfor ihag detta: om du betraktar det forslavade som fritt, och det frammade som ditt eget kommer du att stota pa hinder. Bli tungsint och orolig. Och en anda protest mot bade gudar och manniskor. Om du darimot bara betraktar det som bara ar ditt, som ditt, och allt det som andra bestammer over som frammade, vilket det ju ocksa ar, kommer ingen kunna tvinga dig till nagoting eller stoppa dig. Du kommer aldrig behova klandra eller anklaga nagon, aldrig gora nagonting som du inte sjalv vill, aldrig fa nagon fiende. Ingen manniska kommer heller att kunna skada dig. Ingenting skadligt drabba dig. Ga darfor in for att mota varje obehagligt yttre intryck med kommentaren: det ar bara en inbillning, och inte var det ser ut att vara. Undersok sedan saken och prova den enligt dom principer du har intagit. viktigast ar da fragan om intrycket har att gora med det vi bestammer over, eller inte. Ror det inte det vi bestammer over sag da utan tvekan: Det dar angar inte mig! "

Inga kommentarer: