fredag, mars 05, 2010

Sommar i P1 ar min psykolog

efter mitt inlagg haromdagen bestamde jag mig for att lyssna pa lite podcasts fran sommar i P1. Jag lyssnar pa alla mojliga manniskor och ofta folk jag inte vet vem de ar. i forrgar blev det Mathias Dahlgren. En restaurang agare i stockholms omradet, men om jag hade fatt bestamma hade han varit forfattare. Det var som att han hade last mitt inlagg och utformat sitt program utifran det. Som att han tankte, jag maste beratta for den dar tjejen hur det verkligen ar, for hon varkar inte kunna inse det pa egen hand. Sa har de, citaten som oppnade mina ogon.

"ingen annan kan forsta vem jag ar. Ingen annan man krypa sig under mitt skin. medkansla och medlidande, visst, men jag har bara mig sjalv. varje manniska bar pa sitt egen universum. "
- jag har aldrig tankt pa saker pa det har satter. jag blir ofta frustrerad nar folk inte forstar hur jag kanner. Jag kanner mig vilsen och missforstad. men vi kan inte forvanta oss att andra ska forsta hur vi kanner till 100 procent. for alla upplever situationer olika. det kanske bara ar sma detaljer som skiljer oss at, men de detaljerna har stor betydelse nar det kommer till kanslor.

" Om du skapar nagot, eller gor nagot utsatter du dig for folks tyckande. den konsekvensen maste du forsta. Om inte inte skapar nagot, eller inte skapar nagot, behover du aldrig bli ifragasatt. Vad vill du? vad ar starkast? din vilja eller din radsla?"

- an en gang traffade han ratt. det var som att han hade last mitt inlagg om tvivel och radsla for andras tyckande. min vilja ar starkare an min radsla och det vet jag nu. Det ar svart att bli bedomd av andra, men sa lange du tror pa det du gor eller det du skapat kommer du att kunna sta stolt.





Inga kommentarer: