lördag, januari 16, 2010

Nyarsrad, inte loften, till mig sjalv

Jag har tankte en hel del pa det har med nyarslofen. Om tomma lofen skulle ha en deffinition sa skulle det utan tvekan vara : Saker som lovas vid nyar i hopp om att livet kommer forandras bara for att kl slar 12 och kalendern maste bytas ut. (se aven Nyarsloften.)
Varje ar lovar vi saker som vi sedan inte haller, utan nagon som helst tanke pa HUR vi ska lyckas med vad vi "lovat." Sa i ar, istallet for att lova saker har skapat en "kom ihag lista." Saker jag, om jag kunde leva som jag lar, vill leva efter.
1. Kop inte saker du inte behover. Nar REAN ar din basta van ar det svart att inte kopa saker som du inte behover bara for att det ar billigt. Begreppet "jag kanske kommer anvanda det nan gang" maste slopas.
2. Tro pa dig sjalv, no matter what. - nar man kommer fran landet dar Jantelagen regerar ar det svart att leva efter ovanstaende visdomsord. Men jag har pa senaste tiden insett att vad du an bestammer dig for att gora, satsa pa, kommer det finnas nagon som tvivlar p din formaga. Kanske pa grund av avundsjuka, eller bara for att de aldrig lyckats med sina mal. Men kom ihag, att deras tvivel speglar deras problem. De har inte lyckas sa da vill de inte att nagon annan ska gora det heller, aven om de pastar att de bryr sig om dig.
3. ta det inte personligt. - en arg servitor eller en van som, vad du an sager svarar med en ilsken ton, vem det an kan vara som verkar vara arg pa Dig, sa ar det i nio fall av tio inte "ditt fel." Personen i fraga har formodligen vaknat pa fel sida, brakat med flickvanner/pojkvannen eller precis rakat trampa i hundbajs. Vad det an ma vara, sa ar det inte ditt fel. Det kanske kan verka sjalviskt av dem att ta sin vrede pa dig, ja det ar det, men lika sjalviska ar du som tror att det faktum att de ar sura har nogot mig dig att gora.
4. Vaga saga nej. - an en gang ar vi tillbaka till det faktum att Sverige ar ett land dar, om du tar mer an du ger blir du betraktad som en dalig manniska. Den filosifin ar bra till viss grad, men det ar en tunn linje mellan ett vara snall och att bli utnyttjad. sa vaga sag nej. Om nagon ber dig om en tjanst som du inte vill utfora, stort som smatt, svara med ett snallt men bestamt nej. Inte " jag vet inte, kanske." utan, "tyvarr kommer jag inte ha mojlighet att hjalpa dig." Personen som har bett dig om hjalp kommer saker utstrala nagon form av ilska gentimot dig, men aterga da till foregaende sanning och sag till dig sjalv att personen i fraga ar formodligen bara stressad over sistuationen.




Inga kommentarer: