lördag, juni 27, 2009

GIFTemål

Som många kanske vet så är jag inte världens största förespråkare för Äktenskap. Jag tror inte riktigt på ideen att anordan en tillställning som kostar mer än man har råd med får att sedan, ofta inför en Präst lova att leva med någon resten av livet. Missförstå mig rätt, det är inte så att jag inte tror att två personer kan älska varandra tills döden skiljer dem åt, det är mer äktenskapet som arrangemang med krav och obligationer. Många tror att jag inte är allvarlig när jag säger att jag förmodligen aldrig kommer att gifta mig men nu har jag äntligen hittat argument som kan stärka mig ställning. Enligt min sociologibok skilsmässa är mer vanligt bland personer som inte är religösa =Jag. Personer som har skilda föräldrar är också mer sannorlika att skilja sig = jag. Så oddsen är inte direkt på mig sida om jag inte träffar en tokreligiös man vars föräldrar varit gifta i 50 år, som kan konvertera mig. Men på den ljusa sidan informerar även mig bok om att gifta kvinnor har sämre psykisk hälsa, är minde glada och har en mer passiv attityd till livet är ogifta kvinnor. Jag vet inte vad ni tycker men i mina ögon verkar det som att giftemål inte är något för mig.

1 kommentar:

Maria sa...

Visste väl att vi var överens om detta som så mycket annat! Någon gång ska du få läsa mina korta noveller om olika perspektiv på relationer, hade inte läst den citerade texten förut, men nu känns det som att all min övertygelse stärks angående vad jag redan tyckte!
Puss och kram älskade syster yster