söndag, februari 17, 2013

Lika värde. Olika lön

Jag såg på bloggstatistiken att mitt senaste inägg var den 7 November 2012 och  har jag så många gånger, mellan då och nu, tänkt att jag ska skriva om saker jag tänkt på. Men det jag tänkt på har känts för stort. För komplicerat att jag inte vetat var jag ska börja.

I senaste tider, sen det Amerikanska valet har frågor om vapen, kvinnomisshandel, ekonomi, och  arbetslöshet stått på dagordningen. Nyheterna har rapporterat och diskuterat utan att egentligen kunna fastslå vad som borde göras. Vissa förslag till förändring har varit konkreta. Andra inte. Men det är väl så när partierna är varandras motsatser. Det blir mycket snack och lite verkstad. Och många gånger känns det som att mer fokus läggs på "vinna" över de andra partiet istället för att faktiskt lösa ett problem. 

De senaste veckan har minilönen varit i fokus. Obama vill höja minilönen. För ingen som tjänar 7.25 i timmen kan klara av att betala räkningar, mat och alla andra utgifter. Från 7.25 till 9 dollar i timmen. De som är emot säger att de kommer att minska antalet jobb och göra de svårare för företagsägare att anställa folk. Vilket i sin tur skulle leda till en ökad arbetslöshet. Folk som är emot förslaget om en minimilön höjning påstår också att dessa jobb är "starter-jobs" som hjälper folk att få en fot in på arbetsmarknaden. 

Som så många gång förr är det svårt att veta vad som är rätt eller fel beslut. För det är så klart inte bra för ekonomin om arbetslösheten ökar. 7.25 är väl bättre än ingenting. 

Men jag kan inte annat än fråga mig hur många anställda som börjar med att tjäna 7.25 på MacDonalds efter ett år eller två får en löneförhöjning. Eller hur många av de som jobbar som försäljare eller servitriser kan klättra inom företaget med sitt lågavlönade så kallade "starter-job". Om jag får gissa är de inte många. Så då kan vi inte direkt påstå att dessa 7.25 jobb är ett bra sätt för folk att komma in på arbetsmarknaden. För för de allra flesta är 7.25 inte tillfälligt. 

Jag tror att det är svårt att säga vad e gyllene numret är för hur LITE företag ska få betala för arbetskraft. Hur mycket kan vi höja minilönen utan att de påverkar antalet jobb på arbetsmarknaden? 

Jag är långt från något geni i matematik eller ekonomi som kan räka på det. Men jag vet att folk MÅSTE tjäna tillräckligt för att kunna leva. Alla behöver inte kunna köpa den senaste mobiltelefonen eller ha nya skor varje månad. Men alla borde ha rätt till att tjäna tillräckligt för att kunna betala för mat och husrum. Att kunna leva. Det är en mänsklig rättighet. Det är aldrig okey för stora (eller små) företag att utnyttja människor situation. Vi är alla människor och vi förtjänar alla att bli behandlade med respekt. 






1 kommentar:

Lars Persa sa...

Bra skrivet Ida. Från pappa på turné.