torsdag, januari 19, 2012

Lugnet mitt i Stormen

Igår var jag och lyssnade på en buddistisk Präst, Norman Fischer. Det var meditation och dialog. Jag tror inte på gud, jag tror inte ens på organiserad religion, men buddismen är den religion som verkar mest vettig i mina ögon. Jag gillar hur det fokuserar på det som finns inom oss. Hur vi kan, om vi tränar, kontrollera våra tankar och hitta ett inre lugn som för längesedan drunknat i ett yttre brus av prylar, personer, och problem. Vi försöker lösa problem. Men vi glömmer bort att lyssna. Både på oss själva och andra. För istället för att ta oss tid att lyssna skyndar vi på och försöker svara. Komma upp med en lösning så snabbt som möjligt, när lösningen kanske bara går att finna i lyssnandet. Istället för att sätta oss ned och andras, skyndar vi på för att hinna lösa alla problem som egentligen går att lösa. Norman sa att:

"The problem is not the problem.
The problem is my attitude about the problem. "

Och även fast vi har hört det så många gånger förut kändes det mer äkta. För så länge vi lever kommer vi att ha problem. Alla har problem, stora och små. Men det är i vår attityd som lösningen finns. Vi pratade om att hitta ett inre lugn med hjälp av meditation. Och jag tror att det är värt att försök. För om lösningen på mina problem går att finna inom mig är det värt 20 minuter om dagen.
Jag funderar mycket över religion och tro. Buddismen handlar också om osjälviska handlingar. Genuina handlingar, som kan hjälpa andra utan att hjälpa dig själv. Men ibland undrar jag om det finns några osjälviska handlingar. Kan vi göra något för någon annan utan att förvänta oss någonting tillbaka? Jag vill tro att vi kan. Men jag är inte övertygad. Jag tor att, till skillnad från buddismen, predikar Kristendomen det motsatta. För att komma till himmelen måste vi följa de 10 budorden. Inte döda, inte stjäla, inte tala illa om dina äldre osv. Men på något sätt känns det som någon slags dubbelmoral. För om anledningen till att du inte gör det här sakerna är för att du vill komma till himmelen så är dina handlingar i grund och botten själviska.
Jag vill tro att etik och moral är logiskt tänkande. Jag behöver inte läsa en 2000 år gammal bok för att förstå att det inte är rätt att stjäla. First Aid Kit sjunger: don't preach about morality, that's just human sense to me. Så sant som det är sagt.

Inga kommentarer: